Güncel Kültür Sanat





MoMA ‘Cut-Out’ Sergisiyle Henry Matisse’i Ağırlyor



İki ay önce açılan, Fransız sanatçı Henri Matisse’in cut-out çalışmalarından oluşan sergide, mavi renkteki insan tasvirleri duvarlarda adeta yüzüyor, dansçılar bir halka oluşturmuş dans edip oynuyorlar ve çiçekler kocaman bir tuvalin üzerinde tomurcuklanıyor.


12 Ekim’den 8 Şubat’a kadar (MoMA) New York Modern Sanatlar Müzesi’nde yer alan “Henri Matisse: Cut-Outs” sergisi özel ve toplu koleksiyonlardan gelen 100 çalışmadan, 1954’te 84 yaşında hayatını kaybeden ünlü sanatçının son yıllarına ait çizimlerinden, dokumalarından ve vitray çalışmalarından oluşuyor. 


Londra’da bulunan Tate Modern işbirliğiyle organize edilen serginin küratörü Jodi Hauptman; Matisse’in bu dönem çalışmalarından oluşan bugüne kadar düzenlenmiş en kapsamlı sergi olduğunu söyledi. 


Renkli ve boyanmış kağıtları çeşitli şekillerde kesip kağıt, tuval üzerine ve stüdyosunun duvarlarına tutturarak makasıyla resmetmeye başladığında, Matisse zaten göz alıcı resimleriyle tanınıyordu. 


“Hayatının son döneminde olsa da hâlâ yeni bir şeyler keşfetmeye devam ediyordu,” diyor Hauptman ve devam ediyor “ve eskiden beridir yaptığı işlerle yetinmiyordu.”


Sergideki çalışmalar, sanatçının boyayarak emek harcamaktansa daha elverişli şekilde kağıtlardan faydalanarak yaptığı, hareket halindeki dansçılarından oluşan küçük işleriyle ve parlak renkteki figürlerle başladığı zamanlardaki eserlerinden itibaren sıralanıyor. 


Bu eserleri, yayınevi Teriade için yapılmış bir projede yer alan bir dizi çalışmadan oluşan Jazz serisi izliyor. (Arabian Nights) Binbir Gece Masalları’ndaki masal kahramanı Şehrazad’ı tasvir eden The Thousand and One Nights gibi daha büyük işlerle ve kadın formundaki 4 adet Blue Nude isimli işleri sergide yer alıyor. 


“Kağıt kullanmaya kompozisyonlarını bir anlamda şekillendirmek amacıyla başladı ve bu noktada bu yöntem ona ihtiyacı olan şeyi yapmasında yardımcı oluyordu,” diye açıklıyor Hauptman. “Jazz üzerine çalışmaya başladıktan sonra ‘cut-out’ işlemi olarak isimlendirdiği bu yeni şeyi icad ettiğini fark etti.”


Bu yıl Londra’da daha önceden bu sergi gösterime açıldığında Tate Modern’de açık kaldığı yaklaşık 5 aylık sürede 560 binden fazla ziyaretçi çekti ve bugüne kadar yapılanlar arasında en çok beğeni gören sergi oldu.



MoMA’daki sergi de Tate Modern’dekine benziyor, fakat ek olarak ‘cut-out’ formlardan oluşan masmavi renkteki yüzücülerin, dalgıçların ve denizkestanelerinin sergide bir odayı doldurduğu The Swimming Pool çalışmasını da içeriyor.



Cannes’da çok ünlü bir havuza yaptığı bir geziden ilham alarak Matisse, Nice’deki oturma odasının duvarlarına raptiyelediği beyaz kağıtların ve bej tuvallerin üzerine tutturarak oluşturduğu büyük işlerini meydana getirdi.



The Swimming Pool yirmi yıldır ilk kez New York’ta ziyaretçiler tarafından görülebiliyor. Sergiye olan ilgiyi artıran eser 5 yıl süren ciddi bir koruma ve restorasyon işleminden geçti. 




Diğer öne çıkan işleri, tüm duvarı parlak mavi, yeşil, kırmızı ve mavilerin kapladığı devasa bir ‘cut-out’ eser olan The Parakeet and Mermaid ve vitray camın büyük bir maketi Ivy in Flower’ı kapsıyor.



“Matisse’in tutkusunu, sanatçının ve eserin gücünü görüyorsunuz,” diyor Hauptman ve Matisse’in, amacına ulaştıracak sanat biçimini bulmuş olduğunu da ekliyor.








Kaynak:
Reaney, Patricia.<http://www.reuters.com/article/2014/10/08/us-art-exhibition-matisse-idUSKCN0HX26D20141008>


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder